tirsdag den 9. oktober 2012

Lidt om vores arbejde i skolebestyrelsen

Høringsvar til kvalitetsrapporten 2012
 Undervisningsdifferentiering: Et punkt som bliver endnu mere udfordret når vi integrerer den "Den sammenhængende skoledag for 0-6 klasse". Her er alle muligheder for at bryde med traditionel undervisning. Der skal tænkes ud af boksen, metoder skal afprøves og vigtigst af alt lærerne skal have lyst til at prøve det ukendte. Her skal kommunen klæde sine medarbejdere på og hjælpe dem på vej i den nye proces.
Eksemplet her i rapporten viser også tydeligt, at opgaven ikke er let, og lærerne skal ledes i den rigtige retning. Så mere fokus på støtte og vejledning vil klart forbedre fremtiden.
En synliggørelse for forældre om evaluering, hvad man evaluere og hvordan man gør, vil også klart gavne, så de kan se effekten, af de forløb der er i skoledagen.
IT Ved flere og flere smart bords i klasserne stiller vi krav til lærerne om større IT kompetencer. Men samtidig øges mulighederne for at spare på lærermidler. Internettet bugner af værktøjer og materialer, nu bliver kunsten så at vælge det rigtige.
Folkeskolerne halter stadig bagud. Måske er tiden moden til at sidestille bærbar/mobiltelefoner med blyant og viskelæder, så det er elevernes ansvar og ikke skolens? Dette vil klart højne kvaliteten og fleksibiliteten.
Dog skal man huske, at en PC eller iPad skal bruges som redskab i undervisningen. Den kan ikke kun være erstatning for noget, men bruges også som et supplement redskab. DBL Det har været en spændende til at været med til at starte DBL op. Vi har stillet mange spørgsmål, men glæden har også været stor, når undervisning og pædagogisk aktivitet er set smeltet sammen. SFO Ved indførsel af DBL og heldagsskole for 0-3 kl. har vi oplevet at SFO´ens muligheder for at tilbyde mange aktiviteter er mindsket. Der er mindre tid i selve SFO´en. Til gengæld har vi så nydt glæde af de pædagogiske kompetencer i skoletiden. Konklusion Generelt er rapporten interessant læsning. Beskriver i gode vendinger folkeskolen, opgaverne deri og de udfordringer der er i hverdagen.
Nogle punkter kan vi direkte henføre til vores egen skole, og andre ligger lagt fra vores hverdag. Men et står klart, der skal ændres endnu mere over den næste årrække. For at det hele skal lykkes og gå op i en højere enhed, skal der uddannelse, støtte, og mere vejledning til lærerne.
Med venlig hilsen
Skolebestyrelsen Seden Skole

Ingen kommentarer:

Send en kommentar