torsdag den 18. december 2014

Svar på KIS rapport


Seden Skoles indput til KIS rapporten

Skolebestyrelsen har atter læst rapporten. Vores håb er nu at vi får mulighed for at mødes, ved høringsmødet i januar. Sidste år blev dette møde ikke gennemført grundet få tilmeldte.

Såfremt mødet aflyses, beder vi om mulighed for at lave et skriftligt svar. Der vil sige vi gerne vil orienteres om mødet finder sted så snart tilmeldings fristen er udløbet.

Nedenfor ser I emner/områder som vil være godt at tale om. Del i tilbage blik men også med fokus i reformen og hverdagen her og nu.

DSS – Den sammenhængende skoledag


Der er stor ros til vores erfaring med DSS som skulle gøre vejen lettere til reformen.

Ærgerligt vi ikke er i stand til at give den et hak mere når vi har gjort et så godt forarbejde. Her opleves økonomiske og kapacitet mangel, dette fremgår af nedenstående punkter.

Lektiecafe:


Lektiecafe er et område der er underbemandet med lærerkapacitet. Den indeholder kun lektiecafe, fordybelsen er der ikke rum til. Hvordan sikre vi os at der kommer flere hænder?  og de rette hænder til lektiecafeen?  Det skal ikke være en dansk lærer der hjælper 6 klasse med matematik og vise versa!

Ressource


- De rette ressourcer, hvordan får vi flere ressourcer. Både penge og lærer/pædagoger

Målet at ruste børn til at få en uddannelse. Vi syntes jo reformen stillere større krav og at de skal lærer så meget de kan. Det vil sige at stærke børn skal udfordres mere og svage børn skal løftes.

- Hvordan skaber vi rum til at dygtige børn bliver dygtigere og ikke skal vente på de mere svage?

Hvordan gør vi folkeskolen i Odense attraktiv


I Seden består bestyrelsen af en gruppe ressource stærke forældre, men de har store forventninger som gang på gang ikke indfries. Som skole glemmer man de dygtige børn. Inklusionen fylder meget i hverdagen, og ressourcerne er ikke til rådighed.

Undervisningsdifferentiering og holddeling


Holddeling et begreb vi møder i skole dagen.

Hvordan får vi flere ressource til dette?

Aktivitet og bevægelse:


Hvordan får lærer og pædagoger tid til at forberede dette i hverdagen?

Inddragelse af fritids og foreningslivet….


Hvordan får vi det til at lykkedes, når badminton træneren først er klar kl. 16:00 når han har fri for arbejde?

Idrætsforeninger drives at frivillige som ofte arbejder, de er først klar sidst på dagen. Hvordan finder vi nogle som kan kl. 8-14? Senior er mulige, men måske ikke altid de rette.

Forårs SFO


Et spændende tiltag, men ressourcerne er begrænset. Mere samarbejde mellem børnehuse og skolen.

lærearbejdstidsaftale og Løn 409


Forældre presse grundet den ny lære arbejdstidsaftale

Lærerne mangler fleksibilitet i hverdagen, det påvirker skolehjemsamarbejdet som har stor betydning i hverdag.

Økonomi


Færre og færre midler. Knap 25% af vores børn går i privat skole i Odense og mange flere står på vente liste. Kan vi ikke gøre folkeskolen bedre?

- Flere midler til undervisningsdifferentiering

- Flere tandem timer og USU

- Slidte skoler bør moderniseres

- Selv om folkeskolen er rummelig, så bør vi stille større krav til børn og forældre.

 

Det er nogle af ovenstående punkter vi syntes kunne være gode at tale om på høringsmødet.

 
Med venlig hilsen

 

Charlotte Veppler

Formand for skolebestyrelsen Seden skole

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar