- - - - -
Til
skolebestyrelserne/elevrødderne
Med folkeskolereformen er der introduceret en række
ændringer i forhold til den skoledag, vi kender. I har nu været i gang i ca. 2
mdr., og vores politikere og chefer i forvaltningen er meget interesseret i at
høre, hvordan det går med arbejdet ude på de enkelte skoler.
Dels for at fÃ¥ et billede af, hvordan ”reformen ta´r form” og for at kunne
understøtte det videre arbejde med reformen vil vi bede jer om at skrive nogle
få linjer om, hvad I særligt lykkes med på jeres skole, og hvad der særligt
udfordrer jer. Beskrivelserne indsættes på side 2 og bedes sendt ind senest d. 15. december til
llw@odense.dk
Figuren nedenfor viser de overordnede temaer i reformen. For
yderligere oplysninger om folkeskolereformen og de enkelte temaer se www.uvm.dk/den-nye-folkeskole.
I vælger selv hvilke temaer, I vil dykke ned i.
Skriv max 10
linjer om, hvad der lykkes på jeres skole:
- Morgenbånd for alle klassetrin, her er der mulighed for at få bevægelse ind i hverdagen, samt at få startet dagen på en god måde.
- Den længere skoledag, dette har ikke været så svær for vores indskoling og mellemtrin at vænne sig til da de ikke har prøvet andet pga. Den Sammenhængende Skole
- Samarbejdet mellem lærere og pædagoger, dette har vi dog igen været vant til fra vores tid med Den Sammenhængende Skole.
Skriv max 10
linjer om, hvad der udfordrer på jeres skole:
- RESSOURCER, dette er ubetinget den største udfordring.
- Lektiecafe, det er ikke tilfredsstillende at der laves en lektiecafe, når der ikke er ressourcer til at have den nødvendige lærerstab på plads i disse timer, det medfører at den ikke bliver brugt. Desuden er det ikke i orden at de elever som deltager og ikke har flere lektier for ikke får muligheden for at kunne løfte sig selv op på et højere niveau, fordi lærerne ikke har noget forberedelses tid til disse timer. Det giver ikke det resultat som vi ønskede.
- Inklusion, her har vi stadig har en stor udfordring på vores skole, der er en del elever som der burde sættes flere ressourcer ind overfor, det drejer sig om børn som har svært ved at sidde stille, svært ved at opføre sig som man bør når man går i skole, de snakker i timerne, de skaber uro for de elever som godt kan høre efter. Her mangler vi klart at få klædt vores lærere og pædagoger på til opgaven gennem uddannelse.
- Konfirmationsforberedelse, her er vi udfordret på den lange skoledag og at vi har valgt at ligge konfirmationsforberedelse udenfor skoledagen. Dette har givet trætte elever til præsten, samt skabt problemer for de elever som har fritidsaktiviteter.
- Skole-hjem samarbejdet, det synes svært at få til at lykkes pga. lærernes nye arbejdstider gennem reformen. Her kan vi mærke udfordringen på vores skolehjem samtaler, samt at forældremøder ligger tidligt på dagen.
- Sociale arrangementer, er igen svært at få til at lykkes med pga. lærernes arbejdstider. Her er alting igen blevet meget "firkantet". Ingen fleksibilitet, men kun meldinger om det kan vi ikke få tid til.
Afslutning:
Hvis
reformen skal have sin berettigelse så bør Odense Kommunen også finde de midler
vi mangler. Gennem årerne har vi måtte skære ned gang på og det har sin pris. Det
kan ikke lade sig gøre at lave mere og bedre skole, med mindre man er villig
til at afsætte de nødvendige ressourcer.
Vi kan
ikke længere sende vores børn på lejrskole og . For at nye tiltag kan få den rigtige
start bør der også være penge med til udvikling.
Med venlig hilsen
Skolebestyrelsen
Seden Skole
Ingen kommentarer:
Send en kommentar