torsdag den 18. december 2014

Skolereformen

Vi har på Seden skole modtaget følgende skrivelse fra Odense Kommune som vi har svaret på.
- - - - -


Til skolebestyrelserne/elevrødderne


Med folkeskolereformen er der introduceret en række ændringer i forhold til den skoledag, vi kender. I har nu været i gang i ca. 2 mdr., og vores politikere og chefer i forvaltningen er meget interesseret i at høre, hvordan det går med arbejdet ude på de enkelte skoler.


Dels for at fÃ¥ et billede af,  hvordan ”reformen ta´r form” og for at kunne understøtte det videre arbejde med reformen vil vi bede jer om at skrive nogle fÃ¥ linjer om, hvad I særligt lykkes med pÃ¥ jeres skole, og hvad der særligt udfordrer jer. Beskrivelserne indsættes pÃ¥ side 2 og bedes sendt ind senest d. 15. december til llw@odense.dk


Figuren nedenfor viser de overordnede temaer i reformen. For yderligere oplysninger om folkeskolereformen og de enkelte temaer se www.uvm.dk/den-nye-folkeskole.


I vælger selv hvilke temaer, I vil dykke ned i.




 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


Skriv max 10 linjer om, hvad der lykkes på jeres skole:


  • MorgenbÃ¥nd for alle klassetrin, her er der mulighed for at fÃ¥ bevægelse ind i hverdagen, samt at fÃ¥ startet dagen pÃ¥ en god mÃ¥de.
  • Den længere skoledag, dette har ikke været sÃ¥ svær for vores indskoling og mellemtrin at vænne sig til da de ikke har prøvet andet pga. Den Sammenhængende Skole
  • Samarbejdet mellem lærere og pædagoger, dette har vi dog igen været vant til fra vores tid med Den Sammenhængende Skole.


Skriv max 10 linjer om, hvad der udfordrer på jeres skole:


  • RESSOURCER, dette er ubetinget den største udfordring.
  • Lektiecafe, det er ikke tilfredsstillende at der laves en lektiecafe, nÃ¥r der ikke er ressourcer til at have den nødvendige lærerstab pÃ¥ plads i disse timer, det medfører at den ikke bliver brugt. Desuden er det ikke i orden at de elever som deltager og ikke har flere lektier for ikke fÃ¥r muligheden for at kunne løfte sig selv op pÃ¥ et højere niveau, fordi lærerne ikke har noget forberedelses tid til disse timer. Det giver ikke det resultat som vi ønskede.
  • Inklusion, her har vi stadig har en stor udfordring pÃ¥ vores skole, der er en del elever som der burde sættes flere ressourcer ind overfor, det drejer sig om børn som har svært ved at sidde stille, svært ved at opføre sig som man bør nÃ¥r man gÃ¥r i skole, de snakker i timerne, de skaber uro for de elever som godt kan høre efter. Her mangler vi klart at fÃ¥ klædt vores lærere og pædagoger pÃ¥ til opgaven gennem uddannelse.
  • Konfirmationsforberedelse, her er vi udfordret pÃ¥ den lange skoledag og at vi har valgt at ligge konfirmationsforberedelse udenfor skoledagen. Dette har givet trætte elever til præsten, samt skabt problemer for de elever som har fritidsaktiviteter.
  • Skole-hjem samarbejdet, det synes svært at fÃ¥ til at lykkes pga. lærernes nye arbejdstider gennem reformen. Her kan vi mærke udfordringen pÃ¥ vores skolehjem samtaler, samt at forældremøder ligger tidligt pÃ¥ dagen.
  • Sociale arrangementer, er igen svært at fÃ¥ til at lykkes med pga. lærernes arbejdstider. Her er alting igen blevet meget "firkantet". Ingen fleksibilitet, men kun meldinger om det kan vi ikke fÃ¥ tid til.


Afslutning:


Hvis reformen skal have sin berettigelse så bør Odense Kommunen også finde de midler vi mangler. Gennem årerne har vi måtte skære ned gang på og det har sin pris. Det kan ikke lade sig gøre at lave mere og bedre skole, med mindre man er villig til at afsætte de nødvendige ressourcer.


Vi kan ikke længere sende vores børn på lejrskole og . For at nye tiltag kan få den rigtige start bør der også være penge med til udvikling.



Med venlig hilsen


Skolebestyrelsen Seden Skole

Ingen kommentarer:

Send en kommentar